کتاب ابزار های مشتقه مالی

 

ketab_dr._taghavi_abzarhaye_moshtaghe_340.jpg

ابزارهای مشتقه مالی

مؤلفین: دکتر مهدی تقوی

حسین امیری

اعظم احمدیان

ناشر: کتابخانه فروردین

اقتصاد مالی از جمله ابزارهای مشتقه مالی، امروزه کاربرد وسیعی در شاخه های مختلف علوم از جمله اقتصاد و مدیریت مالی پیدا کرده است بطوری که یادگیری آن در زمان حاضر جزء ضروریات اجتناب ناپذیر می باشد. به همین دلیل کتب متعددی در این زمیه و به زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرد.

اقتصاد مالی یک گرایش جدید در دوره دکتری اقتصاد می باشد. قبلا در زمینه اقتصاد مالی چندین کتاب توسط مؤلفین ترجمه شده است. یکی از اولین کتابهایی که در این زمینه نوشته و سپس به فارسی ترجمه شده است کتاب مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک نوشته جان هال می باشد. کتاب حاضر ابزارهای مشتقه می­باشد که اولین کتابی است که در زمینه مشتقات مالی به صورت مختصر و کوتاه معرفی شده است.

در فصل اول مقدمه ای در مورد مشتقات مالی بیان شده است. در این فصل انواع مشتقات مالی به صورت مختصر و کوتاه معرفی شده است. از فصول دوم تا دوازدهم انواع قراردادهای مالی و ابزارهای مشتقه مالی به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که به ترتیب عبارتند از:

فصل دوم قرارداد تحویل آینده یا سلف

فصل سوم قرارداد تحویل آتی یا سلف ارز

فصل چهارم قراردادهای آتی

فصل پنجم قیمت گذاری قرادادهای آتی

فصل ششم قراردادهای آتی کالا

فصل هفتم قیمت گذاری قراردادهای آتی پول

فصل هشتم قرارداد های آتی سهام

فصل نهم قراردادهای آتی شاخص قیمت سهام

فصل دهم قراردادهای آتی کالا و نرخ بهره

فصل یازدهم اختیار معامله سهام

فصل دوازدهم اختیار معامله پول

فصل سیزدهم به قیمت گذاری اختیار معامله ها اختصاص دارد. در این فصل در مورد معامله بلک شولز صحبت شده است. فصل چهاردهم مربوط به مشتقات قیمت های اختیار معامله بلک شولز می باشد. در فصل پانزدهم داد و ستدهای تأمینی مورد بررسی قرار گرفته است. فصل شانزدهم و هفدهم به ترتیب به معاوضه های مالی و معاوضه های نرخ بهره و پول اختصاص دارد و در نهایت در فصل هجدهم بازار اوراق قرضه بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

کتاب بررسی های سیاست شهری

ganjine_ketab_barasihaye_siasate_shahri.jpg

معرفی کتاب بررسی های سیاست شهری

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه(OECD) کره جنوبی -۲۰۱۲

این کتاب که به همت سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و با ترجمه دکتر حسین محمدپور زرندی توسط نشر رستان در سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده است، اثری ارزشمند است که به بررسی تجربه تحولات اقتصادی کشور کره جنوبی و نقش و جایگاه شهرها در فرایند توسعه میپردازد.

فصل اول این کتاب، ابتدا به رشد اقتصادی کره جنوبی، نگاهی اجمالی شده و مسیری که این کشور از سال ۱۹۶۰ به این سو طی کرده است مرور گردیده است. بر اساس یافته های این کتاب، اقتصاد کره جنوبی یکی از سریع ترین رشدها را در جهان تجربه کرده و به گونه ای انعطاف پذیر بوده که در مقابل شوک ها و بحران های جهانی اقتصادی مقاوم بوده است. پیوند این رشد اقتصادی و ارتباط آن با شهرنشینی به خصوص نقش پیشرو کلان شهر سئول، از مباحثی است که به دقت در این فصل تشریح گردیده است. در ادامه شاخص های اقتصادی خرد و کلان کره جنوبی و آمار و مستندات آن و راهکارهایی که این کشور با اجرای آنها به این سطح از توسعه رسیده، طرح گردیده است. همچنین در همین فصل به معرفی مختصر استراتژی ملی جامع رشد سبز و حمل و نقل سبز پرداخته شده است.

فصل دوم کتاب به تحلیل سیاست های ملی به منظور توسعه شهری در کره جنوبی اختصاص دارد. اصطلاحات مداوم سیاست های شهری کره جنوبی، استراتژی قطب رشد، نوسازی صنعتی، تمرکززدایی و رشد کمی متعادل، که هرکدام در برهه ای از زمان، مورد استفاده این کشور بوده اند، از دیگر مباحثی هستند که به آنها پرداخته شده است. در ادامه همین فصل، تقویت هماهنگی و انسجام سیاست های شهری در کره جنوبی و اولویت های اصلی این سیاست ها ، روش جامع و بین بخشی توسعه شهری، هماهنگی بین دولت های محلی، تطبیق محیط شهری با تحولات جمعیتی شهر و بررسی مسائل نژادی و فرهنگی شهرها طرح گردیده است.توسعه و تدوین یک استراتژی شهری ویژه برای سئول بزرگ، تقویت رقابت پذیری شهرهای بزرگ خارج از منطقه پایتخت، توسعه قطب های رشد از طریق ارتقای نوآوری و بازتولید توابع اقتصادی در شهرها و مناطق عقب مانده، از دیگر مباحث مطرح در این فصل است. مدل سازی شهری و ارتقای روش¬های ارزیابی به منظور اطلاع از برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها و به طور کلی ارتقای فرهنگ ارزیابی، پایان بخش مباحث این فصل از کتاب است.

فصل سوم کتاب با عنوان روندها و چالش ها در ساختار شهری کره جنوبی، ابتدا به بررسی روند شتابان اقتصاد این کشور پرداخته است. اقتصاد کره با ارائه بزرگترین بسته محرک مالی در بین کشورهای عضوOECD توانسته است بحران های مالی جهانی را پشت سر بگذارد. مدل اقتصادی کره با محدودیت هایی از جمله اتکا شدید به واردات و نیز پایین بودن نرخ بهره وری نیروی کار روبه رو بوده است که کم و کیف این مباحث به طور مشروح در این فصل دیده می شود. در ادامه فرایندها و روندهای شهرنشینی کره جنوبی از ۱۹۶۰ به این طرف مورد بررسی قرار گرفته و چرخه شهرنشینی این کشور که در برخی مقاطع شبیه به کشورهای توسعه نیافته و در برهه هایی نیز شبیه به کشورهای توسعه یافته بوده، تحلیل گردیده است. الگوی شهرنشینی نامتوازن و تسلط کلانشهر سئول به عنوان شهر مسلط بر سیستم شهری کره جنوبی، از دیگر بحث های این فصل از کتاب است. در قسمت پایانی این فصل چالشهای اصلی شهرهای کره ای از جمله سالخوردگی جمعیت و کاهش نیروی کار در مناطق شهری، نگرانی های زیست محیطی، افزایش میزان مصرف انرژی، انتشار گازهای گلخانه ای و سایر آلودگی ها و تغییرات آب و هوایی تشریح شده است.

فصل چهارم کتاب به تحلیل و بررسی استراتژی رشد سبز که در ابتدای کتاب به آن اشاره شده بود، پرداخته است. تمرکز این فصل، بر مشارکت حکومت های محلی در استراتژی توسعه ملی کره جنوبی به منظور دستیابی به رشد سبز و پایدار است. کره جنوبی در سال ۲۰۰۸ استراتژی روشن و جامع خود را به منظور دستیابی به رشد سبز و کاهش کربن در طول نیم قرن، تدوین کرد که این استراتژی برگرفته از تمام واقعیت های اقتصادی، اجتماعی و محیطی کشور است. در این فصل، کم و کیف این استراتژی و نقش حکومت های محلی و همچنین چارچوب قانونی و سازمانی پیاده سازی این استراتژی، به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. طرح های میان مدت و کوتاه مدتی که در ذیل این استراتژی تدوین شده اند، نظیر قانون رشد سبز کم کربن، پروژه مرمت چهار رودخانه اصلی کشور و همچنین طرح توسعه موتورهای جدید رشد اقتصادی از دیگر عناوین این فصل است. بخش ایانی این فصل ضمن بررسی چگونگی بهبود کیفیت زندگی کره جنوبی و ارتقای جایگاه جهانی آن به چالش های پیش روی طرح رشد سبز شهری، از جمله، شکاف سیاسی، مسائل اداری - اجرایی و شکاف اطلاعاتی پرداخته است.

کتاب بهترین رویه‌های مدیریت ریسک کسب و کار

 

ganjine_ketab_behtarin_ravieye_kasb_o_kar.jpg

 

کتاب بهترین رویه‌های مدیریت ریسک کسب و کار 

)از ارزیابی تا انطباق مستمر(

نویسندهAnne Marie Marchetti :

مترجمین : دکتر حسین محمدپور زرندی

دکتر مهدی پندار

ابوالفضل غلامی محمدرضا زارعلی

بسیاری از سازمان‌ها برای اجرای برنامه مدیریت ریسک کسب و کار (ERM) تلاش می‌کنند. بسیاری از آنها درگیر وظایف سازمانی خود هستند؛ به نحوی که به این مطلب واقف شده‌اند که دارای تخصص، منابع، زمان و منابع مالی مورد نیاز برای طراحی و اجرای مدیریت ریسک در سازمان‌های خود، به صورت کارآمد نمی‌باشند. از سوی دیگر، سازمان‌ها خیلی کم به ارزش نقش‌آفرینی مدیریت کارآمد ریسک در پیشبرد اهداف سازمانی خود واقف شده‌اند.

در این کتاب سعی شده است تا با بیانی ساده از مفهوم مدیریت ریسک کسب و کار، ابهام‌زدایی کرده و آن را به طریقی علمی، تبیین نماید تا بتواند به خوبی در هدف اجرای این رویکرد سازمانی، مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع این کتاب به دنبال ساده‌سازی مفاهیم بعضاً پیچیده مدیریت ریسک و ساده‌سازی فرایندهای اجرایی آن در سازمان‌ها می‌باشد. این الگو در سازمان‌ها روی هزینه‌های سازمانی به طور مؤثر و مثبتی اثرگذار بوده و پیاده‌سازی آن می‌تواند نقش بسزایی بر عملکرد مالی سازمان داشته باشد.

این کتاب از ده فصل تشکیل شده است. رویکرد کلی کتاب بر تبیین مفهوم ERM و مفاهیم نزدیک و مشابه با آن می‌باشد. فصل یک این کتاب به تبیین رویکرد ERM، سیر تطور آن از گذشته تا کنون می‌پردازد و نمونه‌ای از پیاده‌سازی این رویکرد را تبیین می‌کند.

در فصل دوم به تبیین مبانی نظری فرهنگ سازمانی می‌پردازد تا به نحوی راه را برای ورود بحث رویکرد ERM در سازمان‌ها فراهم کند. در این فصل، نقش‌ها و مسئولیت‌های سازمانی، مورد توجه قرار گرفته و زمینه‌هایی از سازمان که می‌تواند درگیر اجرای این رویکرد شود را تبیین و تشریح نموده است.

در فصل سوم، چارچوب ERM مورد مداقه قرار می‌گیرد و مؤلفه‌های آن، تشریح می‌شود. تعاریف و مفاهیم مرتبط با آن به خوبی و به زبانی ساده، تبیین می‌شود و به اجزای چارچوب یکپارچه مدیریت ریسک (COSO) توجه می‌شود. در پایان نیز نقش هیأت مدیره در خصوص ریسک‌های سازمانی، تبیین شده و به بیان زمینه‌های دخالت مدیریت ریسک در سازمان‌ها می‌پردازد.

در فصل چهارم، مؤلف به صورت گام به گام، مراحل ERM را تبیین می‌کند. تعریف استراتژی و هدف، شناسایی رویداد، ارزیابی ریسک، پاسخ ریسک، ارتباطات و نظارت مراحل شش‌گانه ERM در سازمان نیز در این فصل می‌باشد.

در فصل پنجم، چارچوب COSO مورد مداقه قرار می‌گیرد و چارچوب یکپارچه مدیریت ریسک دقیق‌تر، تبیین می‌شود. از سوی دیگر، پیوندی بین چارچوب مدیریت ریسک و ساختار مالی بانک برقرار می‌شود و کنترل‌های مالی در سازمان، مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از کاربردهای اصلی گزارش‌های مالی که ارزیابی ریسک‌های سازمانی می‌باشد در این جا به خوبی مورد توجه قرار می‌گیرد. تمام امور سازمانی موتبط با مدیریت ریسک در این قسمت مطابق با استاندارد COSO تبیین می‌شود.

در فصل ششم، ارزیابی ریسک به عنوان جزء دوم چارچوب کمیته نظارت بر سازمان‌های کمیسیون حمایتی به نام COSO تحت قالب کنترل‌های مالی، مورد توجه قرار می‌گیرد و سه اصل مربوط به ارزیابی ریسک تبیین می‌شود که عبارتند از: اهداف گزارشگری مالی، ریسک گزارشگری مالی، خطرات تقلب. در نهایت، مثالی در راستای ارزیابی ریسک و کنترل‌های مالی، تبیین می‌شود.

در فصل هفتم، مؤلف قانون ساربنزاکسلی معروف به SOX را به عنوان قانونی برای بهبود صحت و شفافیت گزارشگری مالی و افشای شرکت‌ها تبیین می‌کند و در راستای تقویت اهمیت استانداردهای اخلاقی شرکت‌ها مباحث را پیش می‌برد. این قانون در عمل منجر به وادار کردن کسب و کارها در ارزیابی مجدد ساختار سازمانی و سیستم کنترل‌های داخلی شده است که در این فصل به این موارد پرداخته می‌شود. محوریت این اصل بر انطباق کسب و کارها با SOX می‌باشد و آثار و الزامات و وجوه مختلف آن در این فصل دیده می‌شود.

در فصل ۸ و ۹ از دشواری‌های انطباق دائم کسب و کار با SOX سخن به میان آمده و در خصوص غفلت سازمان‌ها از مدیریت ریسک و ارزیابی ریسک در نتیجه توجه به انطیاق دائم با SOX صحبت شده است و حسابرسی داخلی به عنوان ایجادکننده توزان بین انطباق و عملیات حسابرسی، معرفی شده است. از سوی دیگر، فرایند خودکارسازی به عنوان ابزاری برای اجرای فرایند انطباق مستمر به نحوی کاراتر کم هزینه‌تر معرفی می‌شود و آزمایش کنترل‌ها و خودسازی کنترل‌ها تبیین می‌شود و فرایند و مزایای نظارت مستمر، تبیین می‌شود.

در فصل ۱۰ و فصل آخر کتاب، استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) تبیین می‌شود و انطباق مستمر در قالب این استانداردها تبیین می‌شود. این استاندارد به عنوان بزرگ‌ترین رویداد حسابداری طی ۱۵۰ سال گذشته تلقی می‌شود. این استاندارد برای سرمایه‌گذاران و سهامداران، امکان دسترسی به اطلاعات مالی باکیفیت‌تر را فراهم نمود. راه‌اندازی و اجرای این استاندارد، چالش‌های فراوانی را برای کسب و کارها و شرکت‌ها ایجاد می‌کند و آموزش این استاندارد، هزینه‌ها و برنامه‌ریزی پروژه‌های شرکت‌ها، توجه به ملاحظاتی را ایجاب می‌کند که در این فصل مورد بررسی قرار گرفته‌اند. همچنین اثرات این استاندارد بر فرایندها، کاکنان و برنامه‌های شرکت‌ها و ارزیابی‌ها نیز دیده شده است.

کتاب مدیریت آموزش سازمانی

 

 

 

k13951201-1.jpg

 

مدیریت آموزش سازمانی (با تأکید بر توسعه سرمایه شهری)

مؤلفان:دکترحسین محمدپور زرندی و دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی

ناشر:مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

کتاب مدیریت آموزش سازمانی (با تأکید بر توسعه سرمایه شهری) تألیف دکتر حسین محمدپور زرندی و دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی با حمایت انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و بانک شهر، توسط انتشارات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سال ۱۳۹۴به چاپ رسیده است.

این کتاب که مورد تأیید استادان بزرگواری مانند دکتر حسن ملکی، دکتر داود دانش جعفری، دکتر کوروش فتحی واجارگاه قرار گرفته و توصیه­نامه دریافت کرده است، از معدود آثاری است که به طور منسجم، بین حوزه ­های آموزش سازمانی، مدیریت و شهر، پیوند دقیقی برقرار کرده است و به نظر می­رسد در این زمینه، پیشگام آثار متعددی خواهد شد.

مؤلفان در ابتدای کتاب بیان می­کنند که در این اثر تلاش شده است که به جایگاه سرمایه‌های انسانی در نیل به توسعه سرمایه‌های شهری، پرداخته شود؛ زیرا امروزه افراد جامعه به عنوان سرمایه‌های انسانی و اجتماعی، نقش کلیدی در توسعه پایدار دارند و از این بین، سرمایه‌های انسانی سازمان‌های خدماتی؛ نظیر شهرداری‌ها و بانک‌ها نقش بسزایی در توسعه پایدار شهری دارند. با توجه به مطالعات و پژوهش‌های مطرح شده در این زمینه باید اذعان داشت که مهم‌ترین شاخص توسعه سرمایه‌های انسانی و بالطبع توسعه سرمایه‌های شهری، مبحث آموزش‌های سازمانی می‌باشد.

نگارندگان چنین نتیجه گرفته ­اند که در روند توسعه، مجموعه ارکان یک نظام، هماهنگ با نیازهای اساسی و خواسته‌های افراد و گروه‌های اجتماعی در داخل نظام، از حالت نامطلوب زندگی گذشته، خارج می‌شوند و به سوی موقعیتی که از نظر مادی و معنوی بهتر است، حرکت می‌کنند. فراتر از مفهوم توسعه، توسعه پایدار است که عدالت بین نسلی و حفاظت از محیط‌زیست را به ادبیات توسعه، وارد نمود و در بخش‌های مختلف، مطرح شد. یکی از الزامات مهم و ضروری توسعه پایدار شهری، توسعه سرمایه شهری است. برای توسعه سرمایه شهری، متخصصان منابع انسانی و مدیریت سازمانی و مدیران شهری، استفاده از ابزار مهم و کارای آموزش را توصیه می‌کنند که از طریق نهادهای مدیریت خدمات شهری، مانند شهرداری و بانک شهر می‌توانند موجبات توسعه سرمایه شهری و به تبع آن، توسعه پایدار شهری را فراهم ‌کنند.

بدین منظور، کتاب مذکور در هفت فصل تنظیم شده است:

فصل اول: تعاریف آموزش و بهسازی منابع انسانی، تاریخچه، ضرورت، اهداف، اصول حاکم بر آموزش سازمانی و مدل­های کاربردی فرایند آموزش سازمانی را معرفی می‌کند.

فصل دوم: تعریف نیاز و نیازسنجی، ضرورت نیازسنجی در سازمان­ها، مراحل عمومی در فرایند نیازسنجی، اصول حاکم بر تعیین نیازهای آموزشی، الگوهای نیازسنجی آموزشی، فنون نیازسنجی عملیاتی در شهرداری، نمونه عملی نیازسنجی آموزشی به همراه زیربخش ها و جزئیات به تفصیل بیان شده است.

فصل سوم: به برنامه­ریزی آموزشی اختصاص داده شده است.

فصل چهارم: به موضوع اجرای دوره ­های آموزشی پرداخته است. لازم به ذکر است نمونه های عملی که در این فصل ذکر گردیده اند خروجی تحقیقات و پژوهش های میدانی مؤلفان کتاب بوده اند که قبلا انجام شده اند.

فصل پنجم: موضوع مهم ارزشیابی دوره­های آموزشی را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

فصل ششم: مفهوم کیفیت در آموزش، استاندارد‌سازی کیفیت و انواع استانداردها، مدل تعالی سازمانی EFQM و نمونه عملی ارزیابی تعالی سازمانی در شهرداری تهران براساس مدل EFQM را مورد بررسی قرار داده است .

فصل هفتم: کتاب با عنوان نقش آموزش در توسعه سرمایه شهری را شاید بتوان مهمترین فصل نامید چرا که جنبه نوآورانه کتاب مربوط به همین فصل است و بخوبی توانسته است مفاهیم آموزشی و مدیریتی را به مباحث شهری پیوند بزند.

کتاب مدیریت منابع انسانی در شهرداری ها

k13951201-2.jpg

کتاب مدیریت منابع انسانی در شهرداری‌ها

نگارندگان:

دکتر حسین محمدپور زرندی (عضو هیأت علمی دانشگاه و رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران)

دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی (عضو هیأت مدرسین شهرداری تهران و نایب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران(

سمانه کریمی (عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران)

مختصری از کتاب:

امروزه اهمیت و نقش منابع انسانی در سازمان‌ها بر کسی پوشیده نیست. سازمان‌ها برای بقا در محیط پیچیده و پرچالش امروزی، نیازمند نیروی انسانی توانمند و خلاق هستند. شهرداری‌ها نیز به‌عنوان مهمترین سازمان‌های محلی از این قضیه مستثنی نبوده و منابع انسانی جزء ارزشمندترین سرمایه‌هایشان، به حساب می‌آید. در زمینه اهمیت و نقش منابع انسانی در سازمان‌های دولتی و خصوصی به صورت کلی و یا خاص، کتاب‌ها و مقالات بی‌شماری موجود است، اما در خصوص اهمیت و نقش منابع انسانی و محورهای اساسی و الزامی مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های محلی، به ویژه شهرداری‌ها، کتاب‌ها و منابع آموزشی چندانی در ایران دیده نمی‌شود. این کتاب ۲۰۸ صفحه ای که به سفارش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در هفت فصل تدوین گردیده است به موضوع مدیریت منابع انسانی در شهرداری ها می­پردازد.

هدف از تألیف این کتاب، پرداختن به موضوع مدیریت کارآمد نیروی انسانی در شهرداری‌ها است و نتیجه پژوهش و مطالعه در زمینه ساختار و قوانین اداری و استخدامی شهرداری‌های جهان، چگونگی استخدام، انفصال خدمت و نظام پرداخت کارکنان، نظام ارزیابی عملکرد، آموزش و دانش افزایی نیروی انسانی، خردگرایی آنها در حوزه‌های مختلف و کارآمدی مدیریت منابع انسانی در اقتصاد شهری، می‌باشد.

عناوین فصول هفتگانه این کتاب ارزشمند به شرح ذیل می­باشد:

فصل اول: کلیات مدیریت منابع انسانی

فصل دوم: ساختار شهرداری‌ها و قوانین اداری و استخدامی

فصل سوم: انفصال خدمت و نظام پرداخت کارکنان

فصل چهارم: نظام ارزیابی عملکرد نیروی انسانی

فصل پنجم: خردگرایی

فصل ششم: آموزش و دانش افزایی منابع انسانی

فصل هفتم: کارآمدی مدیریت منابع انسانی در اقتصاد شهری

کتاب راهنمای مالیه شهری

maliyeh_shahri305.jpg

نویسنده : انید اسلک

مترجمان:

دکتر حسین محمدپور زرندی

دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی

همانطور که می­دانید جذابیت­ های زندگی شهری، افزایش بیش از پیش جمعیت شهری جهان را در پی داشته است و همین عامل باعث وارد آمدن فشاری روزافزون بر شهرداری­ های سراسر جهان شده است. این موضوع مختص شهرداری ­های کشورهای در حال توسعه نیست، بلکه کشورهای توسعه یافته نیز با این مسئله مواجه هستند. نقش بی بدیل شهرداری­ هادر حوزه­ های مختلف در ارتباط با زیرساخت ­ها، خدمات عمومی، خدمات اجتماعی و فرهنگی نیز باعث شده است شهرداری­ ها به درآمد کافی و ابزارهای مالی مناسب برای نیل به اهدافشان نیازمند باشند.

مالیه شهری به تصمیمات در زمینه درآمد و هزینه ­های شهرداری­ ها می­پردازد. مالیه شهری، حوزه ­هایی نظیر منابع درآمدی شهرداری، مالیات­ها، عوارض شهری و بهای خدمات را در برمی­گیرد . مالیه شهری نحوه تأمین مالی زیرساخت های شهری از طریق درآمدها، استقراض، پرداخت­ ها و مشارکت­ ها را نیز شامل می­شود. همچنین مالیه شهری به هزینه کرد شهرداری­ ها، بودجه ­ریزی و مدیریت مالی می­پردازد.

هدف از نگارش این کتاب، آشنا نمودن مدیران شهری، کارشناسان، مسئولان دولتی، تصمیم­گیران، جامعه مدنی و دانشگاهی شوراهای عضو سازمان ملل با مباحث مالیه شهری می­باشد. این کتاب بر نقش مهم مالیه شهری در تأمین خدمات محلی به ویژه در ارتباط با جهانی سازی، تمرکز زدایی و تمرکز بر توسعه پایدار تأکید دارد. با توجه به نقش بسیار مهم مالیه شهری در تأمین مالی خدمات شهری و دستیابی شهرها به اهداف مورد نظر خود در سطوح محلی، منطقه­ ای، ملی و بین­ المللی، نگارنده کوشیده است به کمک ارایه تجربیات موفق شهرداری­ های شوراهای مختلف، این موضوع را به شکل ملموس­تری نشان دهد. این کتاب همچنین به برخی از حرکت­های جدید در حوزه خدمات مالیه شهری، نظیر تکیه بر بخش خصوصی برای سرمایه­ گذاری در خدمات و زیرساخت های شهری در شوراهای مختلف پرداخته است. یکی از اهداف مهم این کتاب، در اختیار گذاشتن برخی از ابزارهای پایه اقتصادی و چارچوب­های مورد نیاز تصمیم ­سازان برای تحلیل مباحث مالیه عمومی و ارزیابی روش­های مختلف تأمین مالی امور اجرایی و هزینه­ های سرمایه­ ای در سطح محلی می­باشد. با توجه به حجم کتاب، امکان بررسی عمیق مباحث وجود نداشت و برخی از مباحث نظیر حکمروایی شهری و مناطق کلان­شهری نیز در این کتاب مورد بحث قرار نگرفت. شایان ذکر است که در این کتاب تنها به تکنیک­ های مالیه شهری تعداد اندکی از شوراها پرداخته شده و برای مخاطبان علاقمند، مراجع مطالعاتی متعددی در ارتباط با حوزه­های موضوعی و شوراهای مختلف، در متن کتاب ارائه گردیده است.

این کتاب شامل هشت بخش می­باشد:

فصل اول، تعریف مالیه شهری و اهداف تاب ارائه شده است.

فصل دوم، تاریخچه و شرایط مالیه شهری در تعدادی از شوراها، بررسی شده است.

فصل سوم، چارچوب نظری مناسبی را برای بحث در زمینه مالیه شهری فراهم کرده است. این فصل با تحلیل نقش شهرداری­ ها در اقتصاد و مدل کارآمد مالیه عمومی آغاز شده است. این مدل بر پرداخت ­های مالی مناسب برای ارایه خدمات شهری از طریق درآمدهای ناشی از ارایه همین خدمات تأکید دارد.

فصول چهار و پنج به روش­ هایی که شهرداری ها برای پرداخت­ های خود از آنها استفاده می­کنند، اختصاص دارد.

فصل چهارم، راه­ های تأمین مالی هزینه­ های اجرایی مورد بحث قرار گرفته است.

فصل پنجم نیز مباحث مالی مربوط به سرمایه­ گذاری را مورد توجه قرار داده است

فصل ششم به مباحث مربوط به هزینه­ ها در بودجه­ ریزی شهری اختصاص دارد. این فصل بر اهمیت فرایند بودجه­ ریزی شهری برای حسابرسی تأکید کرده و به فرایند بودجه­ ریزی پرداخته است.

فصل هفتم در مورد استقراض شهرداری­ ها و دسترسی به بازارهای سرمایه می­باشد.

فصل پایانی این کتاب نیز خلاصه ­ای از مطالب مربوط به مالیه شهری و چگونگی آن در کشورهای مختلف جهان را در بر می­گیرد.

کتاب آموزش مدل سازی رضایت مشتری با رویکرد کانو

 

kano305.jpg

معرفی کتاب آموزش مدل سازی رضایت مشتری با رویکرد کانو

نویسندگان: دکتر مهدی صادقی شاهدانی

دکترسید محسن طباطبایی مزدآبادی

مهدی علیزاده

ناشر: انتشارات کوهسار

امروزه پیشرفت های علوم و فنون و توسعه فن آوری های نوین، برای سازمان های تولیدی و خدماتی، شرایط رقابتی جدیدی را بوجود آورده است؛ به طوری که کیفیت، مهمترین عامل رقابت جهانی به شمار می آید. تشدید رقابت جهانی و افزایش تقاضای مشتریان برای کیفیت برتر، شرکت ها را متوجه این نکته ساخته که برای پیروزی در بازار رقابتی جدید، باید کالاهای باکیفیت بالا عرضه کنند. تحقیقات نشان می دهد سازمان های تولیدی در سطح جهانی، در هماهنگ ساختن کالاها و خدمات خود با خواسته ها و نیازهای مشتریان خویش، بسیار موفق تر از رقبای خود عمل کرده اند. اگر تولیدکنندگان بخواهند رقابت خود را در بازارهای بسیار پیچیده و متغیر بهبود بخشند، باید در برآورده ساختن خواسته های مشتری، مهارت بالایی داشته باشند. چنین مهارتی مستلزم آن است که توانایی های تولیدی، کاملاً برخاسته از بازار باشد. بنابراین عملکرد کاری برجسته، نیازمند روش های نظام مند برای هماهنگ و یکپارچه ساختن تصمیمات متناسب با خواسته ای مشتری می باشد.

جلب رضایت مشتریان، یکی از معیارهای مهم سنجش کیفیت عملکرد در سازمان های امروزی محسوب شده و پیشرفت های علوم و فنون بر جایگاه ویژه آن تأثیر به­سزایی داشته است. ارتقاء کیفیت عملکرد، از ابعاد برجسته سیستم مدیریتی به شمار می آید؛ از این رو تجزیه و تحلیل و طبقه بندی خواسته های مشتریان، به منظور برآورده نمودن نیازهای آن ها و همچنین آموزش های اثربخش به عوامل مؤثر در این فرآیند، نیازمند طراحی مدلی کارآمد می باشد. مدل کانو به عنوان یکی از مهمترین مدل های کیفیت سنجی در این زمینه تلقی می شود. شناسایی درجه اهمیت مشخصه های کیفی که برای مشتریان در نظر گرفته می شود بسیار مهم است؛ زیرا مشتریان، تنها قضاوت کننده کیفیت محصولات و خدمات سازمان هستند و کیفیت را به وسیله چندین مشخصه که از نگاه آنها مهم است، مورد ارزیابی قرار می دهند. بنابراین درجه اهمیت، بعد مهمی است که مشتریان در هنگام ارزیابی عملکرد کیفی، به آن توجه دارند. اگرچه مدل کانو مدل مهمی می باشد و کاربردهای بسیاری دارد، اما در بررسی میزان درجه اهمیت شاخص های مختلف، ناکاراست. از این رو برای حل این مسأله، یانگ، مدل کانوی اصلاحی را داد. در این مدل درجه اهمیت هر یک از مشخصه ها تعیین می شود.

دکتر نوریاکی کانو، برترین مربی، سخنران، نویسنده و مشاور در زمینه مدیریت کیفیت است. او مدل رضایت مشتری که در حال حاضر به عنوان مدل کانو شناخته می شود را ایجاد نمود و در آن، بین ویژگی های اساسی، عملکردی و انگیزشی در ارتباط با مفاهیم کیفیت، تفاوت قائل شد. بر اساس طراحی رتبه بندی آسان او، ویژگی های اصلی و متمایز مربوط به مفاهیم ارائه کیفیت به مشتریان مشخص گردید. او استاد ممتاز بازنشسته از دانشگاه علوم توکیو بوده و در طول سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ به عنوان استاد مدعو، در دانشگاه روم ۳ مشغول به تدریس بوده است.

کانو و همکارانش در اواخر سال ۱۹۷۰ و اوایل سال ۱۹۸۰، رویکرد جدیدی را برای مدل سازی رضایتمندی مشتری بنیان گذاری نمودند. کانو این باور رایج را که بهبود هر یک از ویژگی های محصولات یا خدمات یک شرکت، به افزایش رضایتمندی منتهی می شود را به چالش کشید. او معتقد است که تمامی ویژگی های محصولات یا خدمات ارائه شده در نظر مشتری برابر نمی باشد و برخی ازآنها وفاداری بیشتری را نزد مشتری ایجاد می کنند. یکی از کتاب های مشهور او راهنمای مدیریت کیفیت جامع(TQM) در صنایع خدماتی است. نوریاکی کانو مقاطع تحصیلی خود را در دانشکده مهندسی دانشگاه توکیو به پایان رساند و پس از ۳۵ سال تلاش در عرصه آموزش و پژوهش، از دانشگاه علوم توکیو(TUS) به عنوان مدرس و دانشیار دانشگاه الکترو کامیونی کی شن و نیز استاد تمام و رئیس گروه علوم مدیریت دانشگاه توکیو، بازنشسته شد. وی در سال ۱۹۹۷ برنده جایزه دمینگ که به همت اتحادیه مهندسان و دانشمندان ژاپنی(JUSE) برگزار گردیده بود، شد. مقاله او در سخنرانی سالانه دمینگ با موضوع "راهبردهای کسب و کار برای قرن ۲۱ و ایجاد کیفیت جذاب" ارائه گردید که به اخذ جایزه اساتید دمینگ در سال ۱۹۹۷ از انجمن آمار آمریکا منتهی شد. کانو منتخب انجمن کیفیت آمریکا(ASQ) می باشد و دو مدال برجسته جک لنکاستر ۲۰۰۲ و اِی اِل گرانت ۲۰۰۷ را از آن انجمن دریافت نموده است.

در این کتاب شش فصل در نظر گرفته شده است که به طور خلاصه مورد اشاره قرار می گیرند:

فصل اول در مورد تعریف مشتری، انواع سازمان، اهمیت رضایت مشتری و مدل های مختلف اندازه گیری رضایت مشتری به صورت تبیینی و تطبیقی می باشد.

فصل دوم، فلسفه و مبانی پیدایش مدل کانو و کاربردهای آن را توضیح می دهد.

فصل سوم، صدای مشتریان مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و طراحی پرسشنامه کانو توضیح داده می شود.

فصل چهارم در سه قسمت مورد بررسی قرار می گیرد:

الف) در خصوص ترکیب مدل کانو و گسترش فعالیت های کیفی توضیح می دهد

ب) در خصوص ارتباط مدل کانو و مدل(اهمیت - رضایت I - S ) توضیح می دهد

ج) ارتباط مدل کانو و ضریب رضایت مشتری را تحلیل می کند.

فصل پنجم در مورد اصلاحاتی که در مدل کانو اعمال شده و طبقه بندی نیازها و خواسته های مشتریان بر اساس مدل کانوی اصلاح شده، توضیحاتی ارائه می شود

فصل ششم ترکیب مدل کانوی اصلاحی و دیگر مدل های کمی و کیفی مورد مطالعه قرار می گیرد و ارتباط مدل کانوی اصلاحی با QFD، ضریب رضایت مشتری اصلاح شده و ماتریس I – S بیان می گردد.

در پایان جمع بندی از کل کتاب ارائه می گردد.

بالا